Hvordan bli god på ski?

For å bli god på ski må en i hvertfall like å trene mye, og selvfølgelig ha et visst talent. Ulike idretter har forskjellige arbeidskrav de må følge for å oppnå resultatene som kreves. Dersom du går inn på hjemmesiden til Norges skiforbund finner du der ulike analyser over arbeidskravene til de ulike idrettene. De skiller mellom psykiske krav, tekniske krav, sosiale/miljømessige krav og fysiske krav. De psykiske kravene er viktige som viljen til å trene, troen på seg selv, motivasjonen og evnen til å presse seg. Relativt store er de tekniske kravene i langrenn. Sosiale/miljømessige krav handler om hvordan du trives med å trene, f.eks i treningsgruppa. Det viktigste fysiske kravet i langrenn er Aerob utholdenhet som du kan trene på gjennom f.eks løpe eller gå på ski. Intervalltrening med høy intensitet er bra, men lange turer med rolig intensitet er også bra. Vil prøve å forklare her mer om den aerobe utholdenheten hva som må til for å bli god på ski.

Viktig med aerob utholdenhet i langrenn

Aerob utholdenhet er en veldig viktig fysisk egenskap i langrenn. Det du oppnår er å øke det maksimale opptaket av oksygenet, og øke den anaerobe terskelen hvor opphopning og fjerning av melkesyren er i balanse. Den er veldig lett å sjekke ved å måle O2-opptaket, den anaerobe terskel mm. Langrennsløpere ligger på topp i verden når det gjelder aerob utholdenhet. Kravene til å bli en god langrennsløper er meget høye. Aerob utholdenhet er kroppens evne til å jobbe med en høy intensitet over en periode ved hjelp av aerobe kraftprosesser i musklene. Dette er energiprosesser der musklene får tilført oksygen, noe som gjør at omsetningen av energi er god uten at det produseres melkesyre. Prosessen blir aerobt når intensiteten er lav-moderat, men når tilførselen av oksygen ikke øker nok ved høyere intensitet, blir arbeidet anerobt. Melkesyre kommer som biprodukt ved anaerobt arbeid, og slik får du en musklatur som blir stiv og støl. Løping er en fantastisk aerob aktivitet som kan gjøres utendørs, der er mange helsegevinster i utendørs trening. Det å løpe ute gir flere muligheter med variasjoner i terreng og vær. Du har mulighet for å løpe nedoverbakket og i ujevnt terreng.

Å være en god langrennsløper

Er du en god langrennsløper får du være med på mange interessante løp og oppdrag. Da er det viktig at du har en praktisk løsning for fakturering. fakturere uten eget firma behøver ikke være stress, og det er en praktisk løsning for veldig mange. Ikke trenger du legge ut penger for å begynne med fakturering. Mange har vært gode langrennsløpere, men hvem har vært tidenes beste? Gjennom tidene har det vært mange gode kan nevne Petter Northug, Martin Johnsrud Sundby, Bjørn Dæhlie, Gunde Svan, Sixten Jernberg og Torleif Haug. Disse har alle vært gode til sin tid. Det er ikke lett å sammenligne de, og vi husker alle godt da Bjørn Dæhlie var i superform og tok ene seieren etter den andre, men utviklingen går videre. Det har skjedd masse etter dette, bare se på Martin Sundby sin utvikling med den treningsmengden han legger ned, og det at han hele tiden skal forbedre seg selv, slikt blir en kjempegod langrennsløper av.

admin